Mengenai Saya

Foto saya
madiun, Indonesia
PROUD 2 b MY SELF...... my name is rudi ahmad bin baddu lahir pada tanggal 02/03/1986... anak pertama dari 6 beradik... born in south sulawesi indonesia... kemudian my parent and i hijrah gi kota kinabalu sabah malaysia... kat situ lah aku dibesarkan...mencoba tuk menjadi hamba yg taat (walaupun masih bnyak kekurangan di sana sini)..FCBarcelona diehardfans..... ~ VISCA el BARCA~ & im ANTIMADRIDISTA..my biges dream is 2 see them play in camp nou..love travelling,melamun,ketawa,.... i love funny people... skarang tngah blajar d pondok pesatren alfatah temboro,magetan jawa timur,indonesia... PROUD 2 B MY SELF thats my blog name...

9 Disember 2012

tribut to wandie....

assalamualaikum.....



hohohohohoho....hari nie adalah hari yg paling bahagia buat my kazen wandie joe amstrong...
bab hari ini  kalau takde halangan insyallah istri beliau sis jusmiati akan melahirkan anak pertama mereka..

setelah penantian lebih dari 3 tahun (kot)....
dgan pegorbanan p jumpa sana sini...
sampai wktu balik kampung pun sempat lai p berobat sana sini
alhamdulillah hari yg di nanti pun tiba...

untuk mereka ber dua saya  nak ucap kan tahnia...
smoga dpat anak yg comel soleh/soleha mnyenangkan hati orang tua..
(lau bapa nya plak mau anak rock) hak3xx..
lantak mu lah wand..janji ko bahagia....
dan mulai hari ini akan memulai hidup baru (sebagai orang tua)...
dan yg sngat2 saya harapkan dari mereka berdua...bimbing lah anak  korang.
sebab anak tu lah penerus kita....baek anak baek lah keturunan kita..
bab saya ada dapat dua pepatah yg sama..1 bhasa arab 1 bhasa ingris..
punya makna yg sama.... الولد سر ابه  (alwaladu sirru abihi) like father like son...
tapi saya suka yg arab tu...kalau terjemah bebas bunyi dia "anak adalah rahsia bapanya".
fuuuuiii seram....tak tau lah napa orang arab ckap mcam tu..
maknanya nak tengok bapak dia pnya perngai macam mna..tengok lah ank dia..

hehehehehe mngkin tu jer lah yg saya nak sampain kan...thanks a lot

assalamualaikum...

~SMILE IS SUNNAH~

5 Disember 2012

saksi oh saksi

assalamualaikum masbroo n mbasis....
long time no see...hek3xx...

ada blog pun..mcam nda da...mcam anak tiri sua nie bloog...fuuhhh cian dia...

ari nie nak post mngenai salah satu ucapan yg pernah di ucapkan oleh sayidina umar rahimahulloh..

"JNGAN LAH KAMU MNGUNGGKIT DOSA2 KAMU YG TLAH LALU kepada orang lain  KERANA ITU HANYA AKAN MENAMBAH SAKSI ATAS PERBUATAN DOSA  KAMU TERSEBUT"

kadang kita tak sedar kita lalai dalam berbicara...tak sedar sbnarnya kita tlah pun buat satu kesalahan yg akan mmbuat kita mnyesal di kemudian harii.....
macam dulu pernah dgar seorng kawan~takyah sebut nama bab sebagian ulama bagitau lau tak sebut nama tak masuk dlam hukum ghibah~ (dulu dia budak nakal,habis tu taubat)..
time tngah jalan2 ngan dia,kami TERSEREMPAK (bkan sngaja) ngan pempuan2 nakal..
pempuan2 tu goda2 kita lah...tapi kami buat bodoh jer...
abis tu kawan tu cakap -lau aku masih yg dulu,sua kena rogol tu pempuan oleh aku-..
isshhh ganas broo....tapi waktu tu aku blum tau lah pasal perkataan sayidina umar rahimahulloh..
mngkin dia cuma nak sampai kan yg dia nie dulu rosak lah sngat lah
 ~dan perkara ini kdng berlaku ngan kita2 yg dah taubat atau nak taubat atau tengah taubat...eemm mana2 jak lah...ya kan~ macam kita tengah2 melamun kawan tanya..
kawan: napa bro..???
kita: (dgan selamba) ingat dosa aku dulu ngan c fulanah...aku dah rosakkan dia...(sambil nangis)
tak sedar kawan kita tu dah jadi saksi bahwa kita dah rosakan c fulanah ( sipa sebut nama lagi)


skrang baru tefikir..aduh aku dah jadi saksi buat kawan aku tu....
kadang2 jugak kita tanpa sengaja cerita kat kawan2 ~dulu aku ahh semua aku dah try ini itu semua lah dosa ini dosa itu...tayar lory jak aku nda try~ tak sedar lau yg dengar tu dah jadi saksi atas perbuatan kita.....

sebab tu ulama bagitau ANTARA TANDA TAUBATAN NASUHA ...IYALAH TIDAK MNGUNgGKIT2 ATAU MNCERITA KAN KEBURUKAN2 YG KITA TELAH  TAUBATI.....


so kalau dah taubat tu diam2 jer lah....walaupun orang sangka kita nie mcam orang soleh ~ok lah tu dah ada orang sangka baik dgan kita~.....

satu ketika sorang datang pada beliau ~sayidina umar rahimahulloh~..datang melaporkan bahwa dia telah berzina....maka beliau ~sayidina umar rahimahulloh~ sngat marah. dan mengherdik orang tersebut dan berkata ~kenapa kamu buka sesuatu  yg allah telah tutup...????~  -sebab pengakuan dia tersebuat dia d hukum rajam- ..kalau dia tak ngaku mngkin dia boleh taubat dan tambah bnyak amal...mungkin macam tu lah...



so kalau allah dah tutup kesalahan2 kita tu...maka cepat2 lah taubat tak yah lah nak duduk bergaya cerita tntang ko pnya KEHEBATAN tu...diam2 jer lah....
smoga diampuni oleh alllah....

OK  masbro n mba sisi mngkin nie jer yg dapat ana sheer hari nie...smoga bermanfaat untuk semua..

-sory lah lau ada tulisan yg tak sesuai ngan tata bahasa melayu..hak3xx saya orang kampung tiada pelajaran kuli2 sahaja-


~SMILE IS SUNNAH~

sila baca

http://rudionam86.blogspot.com/2011/07/my-dream.html